Latest Posts

ŠKOLA, RODITELJI I SURADNICI

Pragma edukacijom povezuje učenike, učitelje i roditelje

316Pregleda

Evaluaciju ,,Pragme” pripremila odgovorna urednica Školskog lista.

Nedjeljko Markovic

Naši stalni suradnici i partneri, Udruga ,, Pragma” iz Zagreba,  godinama provodi edukaciju učenika, učitelja i roditelja. Naši novinari i učenici sudjeluju u raznim aktivnostima Pragme, između ostalog u praćenju i provođenju njihovih projekata iz kojih učimo i gdje nam se pruža mogućnost odabira. Svake godine Pragma dodjeljuje nagrade novinarima koji promiču vrijednost obrazovanja i koji svojim izvještavanjem doprinose kvalitetnijoj informiranosti građana o obrazovanju. I nama je pružena mogućnost odabira najboljih  pisanih novinarskih, radijskih i televizijskih emisija profesionalnih novinara  pa smo i ove godine sudjelovali u procjeni emisija i dali svoj glas onima koji su nam bili zanimljivi. Na taj način, ističu u Pragmi, mladi se uključuju u odlučivanje i učvršćuje se njihovo samopouzdanje, daje im se osjećaj da se uvažava njihov glas. Kao škola partner i u ovim izuzetnim okolnostima zajednički smo našli način da ostvarimo suradnju.  Pragma nas nije zaboravila pa su održane  online radionice i webinar s vrlo zanimljivim i aktualnim  temama, uz prethodne dogovore s izravnim suradnicima u školi i uz podršku Učiteljskog vijeća. Nakon provedene edukacije od Pragme smo dobili hvale vrijednu evaluaciju, a koju potpisuje predsjednik Udruge Nedjeljko Marković, dipl. socijalni radnik.

Ciklus radionica o osjećajima namijenjen učenicima nižih razreda

Sudjelovali su učenici 2.i 3. razreda. Uvodna radionica bila je Osjećaji, eh, što je to? Općenito, pojasnila je učenicima svrhu osjećaja i neke osnovne načine upravljanja  osjećajima. Preostale radionice su približile tri teška osjećaja: krivnju (radionica Grize me krivnja!) , strah (radionica Kako se ne bojati straha?) i tugu (radionica Kako otjerati oblak tuge?) Radionice su se provele u okviru projekta „Opiši me!“,  usmjerenog emocionalnom opismenjavanju djece, mladih i odraslih. 

Od djece koja su sudjelovala u online evaluacijama, u najvećem broju su se radionice svidjele (73% je ocijenilo radionice  izvrsnim)  i svidjelo im se pratiti radionicu putem videa; (82% ocijenilo je najvišom ocjenom praćenje putem videa). 

Evo nekoliko komentara učenika u čemu im je pomogla radionica:

Da budemo snažni i da naučimo kontrolirati svoje osjećaje Prepoznati različite osjećaje.

Da su osjećaji korisni.

Osjećaje treba pokazivati.

Kako se suočiti sa strahom i problemima…

Svaki osjećaj nosi svoju snagu.

Ciklus radionica za više razrede

 „U potrazi za sobom“

„U potrazi za sobom“, ciklusu od četiri radionice sudjelovalo je ukupno 79 učenika od 5.- 7. razreda. Radionice obrađuju teme iz područja osobnog rasta i razvoja, s ciljem podizanja svijesti o važnosti očuvanja mentalnog zdravlja te jačanja čimbenika otpornosti (samouvida, kvalitetnih odnosa s drugima, emocionalne samostalnosti i osjećaja kontrole nad vlastitim životom, inicijativnosti, kreativnosti, moralnosti) u odolijevanju rizičnim ponašanjima, uključujući ovisnička ponašanja. Radionice se usmjeravaju na istraživanje osobne povijesti, potragu za temeljima identiteta i jačanje ego-integriteta. Radionice su se provele u okviru programa „Pomak“, usmjerenog prevenciji ovisničkog ponašanja kroz jačanje otpornosti i faktora zaštite. 

Učenicima su ponuđene četiri radionice, a najviše ih je sudjelovalo u radionici Jesi li heroj ili gubitnik? i Moja povijest – moje blago, zatim po brojnosti sudionika slijedi Što vidim u zrcalu? , potom Moje odluke.

Najviše učenika radionice ocjenjuje izvrsnima i vrlo dobrima. Također najveći dio izjavljuje da im se svidjelo u radionici sudjelovati putem videa (87%). 

Učenicima je korisno bilo čuti o tome kako se nositi sa svojim osjećajima, kako reći „ne“, kako se nositi s teškim situacijama („biti junak“ u svojoj svakodnevici), da se isplati ustrajati, da je važno brinuti o svojim osjećajima, kako raditi na svom samopoštovanju i samopouzdanju, o potrebi uzimanja „vremena za sebe“ , a svidjelo im se promišljati o sebi, kao i savjeti ponuđeni u radionicama. 

Evo što učenici smatraju korisnim:

Najkorisnije mi je bilo čuti da uvijek samog sebe trebam gledati s pozitivne strane.

Najkorisnije mi je bilo čuti kako da se nosim sa svojim osjećajima.

Da treba nekada reći ne.

Napisati raspored o svemu.

Pouke

Da treba vjerovati u sebe i prihvatiti se kakvi jesmo

Da su naši osjećaji bitni i da ne damo da nas itko zeza ili…

Razmišljanje na mojim prošlim i mogućim budućim odlukama Da iz svake situacije mogu izvući nešto dobro Moramo znati voljeti sebe.

Najkorisnije mi je bilo čuti da se treba potruditi da napravimo svoje obaveze. Da se možemo promijeniti.

To da ne treba odustati i da trebamo biti pozitivni i pravedni . Organizacija vremena mi je bila najkorisnija.

Sve svoje uspjehe ćemo postići u dobroj organizaciji Da sam i ja junak

Naučio sam kako biti heroj u ovoj situaciji.

„Uzmi trenutak za sebe“

Najkorisnije mi je bilo čuti razliku između samopoštovanja i samopouzdanja. Tijekom radionice sam bolje upoznavala sebe i preispitivala svoje vrijednosti i ovakve radionice doista pomažu u tome da se prihvatimo i neke stvari promijenimo na bolje.

Nitko nije savršen

Kako ne biti gubitnik ili negativac i kako se poboljšati

Bilo mi je najkorisnije čuti pitanje: “Jesi li zadovoljna svojim životom” i promisliti o njemu.

Jedan je učenik je naveo pouku koju je shvatio i podijelio svoje osjećaje o radionici:  

Svaki čovjek je na svoj način junak. Sve mi se svidjelo, rastužila me ali i usrećila [radionica, op.a.] jer je dokazala da ima osoba koje mogu razumjeti tuđe probleme.

Radionica za učenike osmih razreda
                 „
Moja karta za budućnost“

U radionici su sudjelovala 22 učenika. Radionica ima za cilj promišljanje o budućnosti i kvalitetan izbor srednje škole temeljem samoanalize svojih osobnih jakosti i slabosti te prilika i neprilika u okolini. Radionica se provela u okviru projekta „Nova šansa“ usmjerenog prevenciji i suzbijanju pojave preranog napuštanja školovanja te ulaska mladih u NEET status (mladi koji se ne nalaze ni u jednom od sustava obrazovanja, zaposlenja i osposobljavanja). 

Radionica se učenicima svidjela kao i praćenje putem videa. 

Korisno im je bilo čuti gdje najviše griješe, korisno im je bilo otkriti slabosti ali i vrline te čuti savjete koje im donosi radionica.  

Radionica za roditelje učenika osmog razreda Kako doći do mature?

Videoprezentacija za roditelje je poslana roditeljima osmaša (22 roditelja/roditeljska para) s ciljem boljeg upoznavanja roditelja sa specifičnostima odrastanja djece tijekom izazovnog srednjoškolskog razdoblja i poticanja roditelja na promišljanje o vlastitim roditeljskim postupcima te njihovom prilagođavanju potrebama mladih. Video sažima stručne spoznaje i iskustvo rada Pragminog savjetovališta za mlade i roditelje te želi roditeljima ukazati na specifične situacije i potencijalne uzroke krize u odnosima s “djecom u odrastanju”. S obzirom da se naglasak stavlja na odnos roditelj – dijete, želi se istaknuti njegova presudna važnost, pored pravilnog izbora škole, kao zaštitnog čimbenika u uspješnom školovanju i odrastanju mladih. Stoga naziv „Kako doći do mature“  aludira na put koji adolescenti i roditelji zajedno prolaze do završetka srednje škole te na proces sazrijevanja i jednih i drugih – u obrazovnom i osobnom smislu. Videoprezentacija se provela u okviru projekta „Nova šansa“.

Roditelji u povratnim evaluacijama daju najvišu ocjenu (izvrstan) za zadovoljstvo količinom sadržaja, vrlo dobar za lakoću praćenja sadržaja, dobar za vremensko trajanje radionice i dobar za vizualni koncept radionice.

Sadržaj im je bio koristan, a roditelji to potkrjepljuju komentarima poput:

Samo je potvrdio da sam na dobrom putu kako preživjeti teret odrastanja. Za bolji razgovor djeteta i roditelja u vezi škole.

Sviđa mi se jednostavnost i dostupnost podataka

Sjetila sam se svoje adolescencije i svog odrastanja. Sada mi je lakše s njom prolaziti kroz njene životne nedaće.

25% roditelja koji su sudjelovali u evaluaciji bi htjelo, dok  75% bi možda htjelo nastaviti sudjelovati u online edukacijama i to u najvećem dijelu putem videa (75%) i pisanih materijala (25%). 

Videoprezentacija za roditelje učenika viših razreda

 Što se događa u glavi mog djeteta?

Sudjelovalo je 79 roditelja učenika od 5. do 7. razreda. Cilj je bio roditeljima pomoći lakše shvatiti što se događa s njihovim djetetom koje ulazi u adolescenciju, potaknuti ih na razmišljanje o nekim „zdravim“ ili „rizičnim“ signalima koje dijete šalje te ih potaknuti na ulaganje u emocionalnu jakost njihovog adolescenta. Naime, dokazano je da emocionalno stabilne (inteligentne) osobe, lakše odolijevaju negativnim utjecajima (donose zdrave izbore za sebe) i žive uspješnije i zadovoljnije. Prezentacija ističe presudnu ulogu odnosa roditelj-dijete kao zaštitnog čimbenika u uspješnom odolijevanju različitim nepovoljnim utjecajima na dijete -adolescenta. Prezentacija je ujedno i ohrabrenje roditeljima koji se nalaze pred zahtjevnim zadatkom na svom roditeljskom “putu”.  Videoprezentacija se provela u okviru programa „Pomak“. 

Roditelji koji su sudjelovali u evaluacijama, dali su ocjenu vrlo dobar za lakoću praćenja sadržaja, srednju ocjenu (dobar) za zadovoljstvo količinom sadržaja, kao i za vremensko trajanje radionice te za vizualni koncept radionice.

Sadržaj je bio izrazito koristan za najveći broj roditelja (79%), što pojašnjavaju u komentarima poput: Da bolje shvatim svoje dijete

Zbog ponašanja mog djeteta i što i kako mu pomoći u nekim problemima raspoloženja. Često sam djetetu prijatelj a ne majka jer sam mislila da će tako imati više povjerenja u mene.

Saznala sam neke pogreške koje radim i pokušat ću ih promijeniti. Korisnih savjeta o odnosu s djetetom u pubertetu.

Uputio me na razmišljanja koja nisam vidjela i koja ću sigurno upotrijebiti nakon ovog videa. Zbog toga što je poučan i za roditelje i djecu.

Jako poučno i edukativno.

Daje dobre smjernice i upute.

Zbog toga da vidimo s kakvim se sve problemima mogu susresti naša djeca te da im budemo podrška i da se lakše snađemo u takvim situacijama.

Jasno i točno se govori o promjenama koje se dešavaju u djetetovom životu. Da moramo poslušati svoje dijete što ga muči i dati mu dobar savjet.

Jasniji su mi razlozi takvog ponašanja i postupaka adolescenata. Ima stvari koje ću počet prakticirati.

15% roditelja (sudionika evaluacija) bi htjelo nastaviti sudjelovati u online edukacijama, 45% možda bi htjelo, dok 40% roditelja ne bi htjelo nastaviti s online edukacijama. Od onih koji bi eventualno nastavili sudjelovati u edukacijama, najviše bi htjelo ponovno dobiti videoprezentacije (44%) i pisane materijale (41%).

U najvećem broju, u videoprezentacijama (roditelji osmaša i ostalih viših razreda) su sudjelovale majke, što potvrđuje i redovan odaziv roditelja uživo – češće u temama emocionalnog razvoja sudjeluju majke. 

Webinar za nastavnike

Kako pomoći sebi i učenicima u stresnim situacijama?

U webinaru je sudjelovalo ukupno 25 nastavnika i stručnih suradnika. Webinarom je tematizirana aktualna situacija povezana s koronavirusom te moguće posljedice na mentalno zdravlje odraslih i djece. S obzirom na povećan pritisak, stres, anksioznost pa i moguće sagorijevanje s kojim su se suočavale obitelji, ali i djelatnici odgojno-obrazovnog sustava, edukacijom se htjelo ponuditi stručnjacima neke odgovore na pitanja koja ih tište osobno i profesionalno.  Webinar se proveo u okviru partnerskog projekta „Opiši me!“.

Nastavnici su se izjasnili kako im je predavanje (webinar) bilo izrazito korisno: tako je od 22 nastavnika koji su ocijenili predavanje, 19 nastavnika (86%) dalo ocjenu izvrstan, 2 nastavnika je dalo ocjenu vrlo dobar, a 1 nastavnik ocjenu dobar.

Navode da im je predavanje bilo korisno, zanimljivo, poučno, informativno. Temu smatraju pogođenom i navode kako joj se inače treba posvetiti više pozornosti. Svidjelo im se što se tema odnosi kako na profesionalni tako i na osobni život.  Neki od komentara su: 

Aktualna tema i korisne upute.

Veoma edukativna i primjenjiva u praksi.

Ovakvo predavanje je uvijek dobro došlo jer svi imamo situacije u kojima se ne snalazimo, naročito kad je u pitanju stres.

Velika pomoć i privatno ne samo poslovno.

Trebali bi češće imati.

Izvrsno! Tako potrebna tema, posebno sada aktualna.

21 sudionik je odgovorio na pitanje želi li sudjelovati i dalje u online edukacijama, od čega je 100% sudionika potvrdilo da želi nastaviti sudjelovati. Nastavnici su dali i prijedloge za edukaciju:

Razvijanje i poticanje samopouzdanja.

Kako poraditi na samopouzdanju u nastavi s problematičnim učenicima.

Online kultura i zaštita privatnosti na internetu

Osamostaljivanje učenika, povratak učenika (nakon pandemije, kao i nakon praznika) kako olakšati polazak u 1.razred.

Jedno predavanje kada djeca dođu u školu, poslijekrizno vrijeme.

Kako reći NE i ne osjećati se krivim! 

Trebaju nam teme koje će više povezati roditelje i školu.

Motivacija učenika je smanjena nakon nastave na daljinu, te bi bilo dobro educirati učitelje kako da potaknemo motivaciju.

Kako pomoći učeniku koji se ne može nositi sa stresom.

Daroviti učenici.

Kako animirati roditelje da drukčije shvaćaju nastavnike.

Najčešće dobivamo prijedloge od Vas i jako sam zadovoljan s Vašim prijedlozima! Kako pristupiti agresivnom djetetu i roditelju?

Pragmine radionice učenici su komentirali i sa svojim razrednicima. Bili su nam dostupni dojmovi učenika 6.a pa smo nekoliko izdvojili za objavu.

 Moja povijest –  moje blago

Hana Vrhovac 6.a, Potrebno je naći izlaz

Nakon ove radionice osjećam  se odlično i zahvalno. Sada bolje prepoznajem situacije u životu na koje mogu ili ne mogu utjecati te na koje mogu utjecati samo djelomice. Važno je prepoznati svoje mjesto i naći najbolji način za sebe kako da si olakšaš situaciju i nađeš izlaz. Ponekad se može manje razmišljati o problemu, ali ako se on stalno javlja, potrebno ga je riješiti i naći izlaz jer će te on kad-tad stići. Prepoznala sam se u situaciji kada sam se udaljila od osoba s kojima sam se prije mnogo družila. Mogla sam se više potruditi da ostanemo zajedno. No, odluka je bila njihova.

Barica Iljić 6.a, Pomalo mi se plače

Nakon ove radionice osjećam se pouzdanije, ali mi se i pomalo plače. Prepoznala sam mnogo situacija na koje nisam mogla utjecati. Možda je to utjecalo da posustanem i da se onda ne trudim utjecati na situacije na koje sam mogla, naprimjer, na ispravljanje ocjena i redovitije učenje. Naučila sam da je važno imati uza se osobu od povjerenja koja ti može dati savjet kada se nađeš u nekoj situaciji na koju ne možeš utjecati, a koja te opterećuje. Mislim da bi mi tada bilo mnogo lakše.

Jesi li heroj ili gubitnik?

Barica Iljić  6.a, Snagu ti daje kad znaš da činiš dobro!

Barica je našla poticaj u filmu Baltazar jer glavni junak uvijek spasi ljude od nevolja. Smatra da filmove i serije volimo zato što u nama potiču osjećaje i razmišljanje. Ponekad poželimo biti heroji poput tih ljudi. Na pitanje zašto gledamo filmove iako znamo kraj – da će dobro pobijediti, Barica  opisuje kako jednostavno želi osjetiti napetost koja traje gledajući kako borba za dobro postaje sve veća.

U životu kaže da bira ulogu junaka. Priznaje da je teško biti junak, ali ti snagu daje to što znaš da činiš nešto dobro. Teško je uvijek biti pozitivac i odmah odraditi zadaće, ali kako raste, sve više shvaća da je bolje krenuti u akciju i reći: Ma, mogu ja to!

Benjamin Vrtarić 6.a, Ne želim poticati negativne odnose, ja sam  pozitivac!

Benjaminu je najbolji poticaj animirani film Peppa Pig zato što govori o događajima u obitelji na šaljiv način.

,, U životu često igram ulogu junaka te smatram da je tu ulogu teško igrati. U svojim svakodnevnim trenucima i aktivnostima biram biti pozitivac, a ne negativac.

Svakodnevno ne želim razmišljati o gomili obveza koje imam, nego se nastojim poticati onom krilaticom –  ja mogu, ja hoću

U životu izbjegavam nasilje, ne želim poticati niti imati nekakve negativne odnose s drugima.

Negativno: opasnost, briga za ljude, briga za zdravlje osobno i mojih ukućana, neizvjesnost oko budućnosti, nekakav vid neslobode, izolacija…

Pozitivno: osobno zdravlje, zdravlje mojih bližnjih, smirenost, sreća, blagostanje, uspjeh na raznim poljima…”

Benjamin je naveo i svoj plan akcije, planira svoje školske obveze pa se tako lakše nosi s negativnim pritiscima. Rasporedi svoje vrijeme na učenje, druženje, igru, odmor i opuštanje, a najbolje se osjeća u svojoj obitelji.

Odgovori